Thursday, May 18, 2006

Literatura

*Europa na co dzień – pakiet edukacyjny, praca zbiorowa, Warszawa, 1995
*E.Aronson, T.Wilson, M. Ackert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, 1997
*N.Macrae, Ch.Stangor, M.Hewstone, Stereotypy i uprzedzenia - najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1999
*B.Weigl, Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 1999
*P.G.Zimbardo, Psychologia i życie, PWN, 1999
*D.M.Buss, Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001 H.Eysenck, *M.Eysenck, Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001
*http://forumakad.pl/archiwum/98/5/artykuly/10-zycie_akad.htm

Karta innowacji z roku szkolnego 2004/2005
Nazwa innowacji:
Program działań kulturowych przeciw stereotypom, uprzedzeniom, dyskryminacji „...Człowiek ten nazywa się „ja” i nic ponadto o nim nie wiesz...”

Cel innowacji:
*przygotowanie uczniów do rozumienia struktur stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji, a tym samym akceptowania różnic między ludźmi,
*rozwijanie umiejętności krytycznego podejścia do wielorakich aspektów rozwoju życia społecznego,
*rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.

Rodzaj innowacji:
innowacja zorientowana na cel – innowacja wychowawcza (profilaktyka – zmiana postaw).

Treść innowacji:
-propozycje działań (ujętych w scenariusze) umożliwiające w aktywny, praktyczny sposób porozumienie się i przezwyciężania barier między ludźmi,
-umiejętność poznawania własnej osobowości, uczuć, a także umiejętność „czytania świata”,
-tworzenie klimatu porozumienia dla akceptacji odmienności drugiego człowieka.

Oczekiwane efekty zmiany:
-umiejętność rozpoznawania i nazwania własnych i cudzych odczuć, zachowań,
-rozpoznawanie nadmiernych stereotypów i uprzedzeń,
-odmawianie współudziału w działaniach dyskryminujących osoby w najbliższym otoczeniu.

Ewaluacja:
-ewaluacja odroczona,
-projekt „Każdy jest Inny”,
-monitorowanie odbywa się przy prezentacji rezultatów czynności badawczych prowadzonych przez uczniów, dyskusji, obserwacji postaw i zachowań uczniów (wyjaśnianie i korygowanie wg przyjętych praw i zasad Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności)
-upowszechnienie doświadczeń związanych z prowadzeniem zajęć w formie publikacji.

Grupa docelowa innowacji:
-chętni uczniowie klas szóstych Szkoły Podstawowej nr 1 w Lubaczowie (do 25 osób).

Warunki realizacji innowacji:
-zajęcia pozalekcyjne.

Termin realizacji:
-październik-styczeń 2004/2005

No comments: