Friday, May 19, 2006

Temat 3

Dzieci jednej ziemi ( określenie użyte przez Izaaka Kramsztyka)
Cele: kształcenie umiejętności poprawnego prowadzenia dyskusji, prezentacja i uzasadnianie własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, rozpoznawania stereotypów i uprzedzeń, budowania więzi międzyludzkich.
Środki dydaktyczne:
- lista narodowości (wg pakietu edukacyjnego „Europa na co dzień”; R-III, s.38,39)

Żartobliwy przepis na perfekcyjnego Europejczyka:

  • jest dobrym kucharzem jak Brytyjczyk,
  • dostępny w miejscu pracy jak Belg,
  • elastyczny jak Szwed,
  • stroniący od alkoholu jak Irlandczyk,
  • gadatliwy jak Fin,
  • znany jak gwiazda z Luksemburga,
  • skromny jak Hiszpan,
  • obdarzony poczuciem humoru jak Niemiec,
  • cierpliwy jak Austriak,
  • dobrze zorganizowany jak Grek,
  • sprawny kierowca jak Francuz,
  • uzdolniony technicznie jak Portugalczyk,
  • kontrolujący emocje jak Włoch,
  • dyskretny jak Duńczyk.

Ankieta.
Tok lekcji:
Rozdanie uczniom listy z nazwami narodowości z poleceniem dopisania znanych im określeń. (wypisane narodowości – Belg, Rom, Szwed, Żyd, Anglik, Rosjanin, Czech, Niemiec, Ukrainiec, Hiszpan, Litwin, Węgier, Łemko)
Opracowanie zebranego materiału. Wspólne uzupełnienie tabeli.





Wywieszenie planszy z przepisem na perfekcyjnego Europejczyka wg pakietu Europa na co dzień (1994)
Przeanalizowanie informacji i dyskusja na temat: Dlaczego w taki sposób określamy ludzi innych narodów?
Próba uzgodnienia pojęć stereotypu i uprzedzenia.
Podanie pojęć.

STEREOTYP
Sąd o rzeczywistości społecznej; dotyczy poznawania rzeczywistości, ma ubogą i mało zróżnicowaną treść, która nie jest oparta na rzetelnych informacjach; wiedza zawarta w stereotypie jest uproszczona, trudno sprawdzalna. Stanowi nieuprawnione uogólnienie, słabo akcentuje i minimalizuje różnice, wyolbrzymia podobieństwa.
UPRZEDZENIE
Zespół sądów o zabarwieniu negatywnym, odnoszących się do jednostek lub grup (narodowych, religijnych, wg płci, wieku, sprawności); powstaje na podstawie wcześniejszych wiedzy, wcześniej powstałych poglądów, tzn. „ZANIM” jednostka ma rzeczywisty kontakt z obiektem „JUŻ WIE”, jaki on jest, czego może się po nim spodziewać.
Odniesienie definicji do wcześniejszych wniosków z dyskusji.
Wypełnienie ankiet przez uczniów.


(Przed kolejną lekcją dobrze jest zastanowić się nad porównaniami – w jakiej mierze ułatwiają, a w jakiej utrudniają widzenie rzeczywistości Korzyści i zgubne skutki opisywania przez porównanie.)

No comments: