Friday, May 19, 2006

Temat 7

Inny jest Każdy”
Cele: kształcenie umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia z uwzględnieniem poglądów innych ludzi, efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, przyswajanie sobie technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.
Środki dydaktyczne: kserokopie fragmentów powieści Tove Jansson
„W Dolinie Muminków” Rozdz. 2., s.26 – 30, „Po dłuższym oczekiwaniu (...) cokolwiek by się zdarzyło” (z tym, że początkowo uczniowie otrzymują fragment do słów „(musisz przecież poznać swojego Muminka), papier pakunkowy
dla każdej grupy z zapisanym zestawem pytań do analizy przypadku, mazaki, niewielkie kwadraty z białego papieru (po 5 dla każdego ucznia), 6 kolorowych kartek A4, karteczki do losowania przy podziale na 6 grupy – z zapisanymi imionami bohaterów zdarzeń.
1) kryterium - miernik służący za podstawę oceny. Sprawdzian sądu, probierz.
2) aspekt (łc. aspectus ‘spojrzenie, wygląd’) 1. ujęcie, rodzaj, punkt widzenia sprawy.
Zestaw pytań do analizy przypadku**Odpowiedzi – analiza przypadku
Klasyfikacja faktów i definiowanie problemu:
-Co się zdarzyło w przedstawionym fragmencie? (Streśćcie najważniejsze zdarzenia, z punktu widzenia... - każda grupa - jednej z wylosowanych postaci - Muminka, Panny Migotki, Migotka, Ryjka, Włóczykija, Paszczaka)
-Jakie konflikty zawarte są w zdarzeniach?(Od tego miejsca prezentujecie własny punkt widzenia.)
Wyjaśnianie:
-Dlaczego pojawił się konflikt?
-Dlaczego Muminek (Panna Migotka, Migotek, Ryjek, Włóczykij, Paszczak) postępował w przedstawiony sposób?
Jak czuł się Muminek w przedstawionej sytuacji (Wyliczcie kolejno pojawiające się uczucia)?
Poszukiwanie rozwiązań i ich ocena:
-Jakie są możliwe sposoby rozwiązania konfliktu?
-Co posłuży za podstawę oceny (kryterium), które rozwiązania są najlepsze?
Jaką decyzję podjęłybyście (podjęlibyście), opierając się na tych kryteriach?
Które spośród wartości, uznanych przez was za ważne, są tu zaangażowane?
Przewidywanie następstw:
-Jakie mogą być następstwa decyzji, którą uznaliście za najlepszą?
-Które z tych następstw są zgodne z ważnymi dla was wartościami, a które są z nimi w konflikcie?
-Jak zareagujecie na ten konflikt?
Zastosowanie rozwiązań w rzeczywistych warunkach:
-Biorąc pod uwagę dotychczasową analizę, jak postąpilibyście w opisanej sytuacji? (Uzgodnijcie wasze stanowiska i zapiszcie wspólne)
-Dlaczego tak postąpilibyście? (Uzgodnijcie wasze stanowiska i zapiszcie wspólne.)

Tok zajęć:
*dzielimy uczniów na 6 grup tak, aby w jednej grupie znalazły się same Muminki, w drugiej Panny Migotki, w trzeciej Migotki, w czwartej Włóczykije, w piątej Ryjki, w szóstej Płaszczaki,
*prosimy, by każdy uczeń wypisał na otrzymanych prostokącikach sześć wartości, które są w jego życiu najważniejsze – po jednej na każdej karteczce. Następnie prosimy o wspólne uzgodnienie i wybranie sześciu, które grupa uzna za najistotniejsze i naklejenie ich na otrzymane kartki papieru (7 minut).
*objaśniamy zasady pracy przy analizie studium przypadku. Zaznaczamy, że zawsze jesteśmy gotowi służyć pomocą. (czas pracy zależy od zespołu klasowego – może się okazać, że aby praca została wykonana rzetelnie, potrzeba nawet więcej niż 60 minut; grupę, która skończy wcześniej można poprosić o przestudiowanie tekstu jeszcze raz i wskazanie po czyjej stronie stoi narrator – jakich określeń używa przedstawiając poszczególne postaci i ich zachowania),
*prezentacja prac,
*dyskusja wokół przedstawionych problemów – dzieci dzielą się swymi uwagami, wątpliwościami,
*odczytanie końcowego fragmentu o rozpoznaniu Muminka przez Mamusię Muminka,
Zadanie domowe (rozdajemy uczniom paseczki papieru z zapisanym tematem zadania i prośbą o wklejenie go do zeszytu):
„Kiedy Mamusia Muminka opowiedziała już całą tę historię Tatusiowi Muminka, ten z podziwem pokręcił głową:
- Nadal nie rozumiem jak udało ci się rozpoznać naszego synka!
- Wiesz, to wcale nie było takie trudne – odparła Mamusia przysiadając się na krześle i poprawiając torebkę. – ... (Napisz, co takiego Mamusia Muminka powiedziała Tatusiowi Muminka)”.

No comments: