Friday, May 19, 2006

Temat 8

Cele: kształcenie umiejętności dyskutowania, rozwijanie sprawności umysłowych
Środki dydaktyczne: kserokopia dla każdego ucznia fragmentu powieści T. Jansson „W dolinie Muminków” (jest to ciąg dalszy fragmentu czytanego na wcześniejszych zajęciach) str.30 – 32 „Trochę później tego samego dnia Muminek (...) i nasypał jej piasku do oczu.”
Przebieg zajęć:
Polecam metodę dociekań filozoficznych, których głównym celem jest rozwijanie myślenia krytycznego, przede wszystkim poprzez dyskusję:
Uczniowie siadają na krzesłach (lub na podłodze) w kręgu tak, aby się nawzajem widzieć.
Odczytują tekst po jednym zdaniu (uważnie oglądają obraz, fragment filmu, scenkę, itp.).
Każdy zapisuje w zeszycie pytanie o to, co go najbardziej zaintrygowało, wzbudziło zaciekawienie, zdziwiło, zainspirowało, wywołało refleksję.
Uczniowie siedzący obok siebie łącza się w grupy po cztery, pięć osób
i wybierają pytanie ich zdaniem najbardziej interesujące.
Zgłoszone przez grupy pytania nauczyciel zapisuje na tablicy.
Poprzez głosowanie (z zamkniętymi oczami – aby nie sugerować się opinią innych) wybiera się pytanie do dyskusji - staje się ono równocześnie tematem lekcji.
Dyskusja – dialog filozoficzny będący próbą znalezienia najbardziej przemyślanej, uzasadnionej i wszechstronnej odpowiedzi na pytanie
(porównywanie, badanie zasadności odmiennych stanowisk, argumentowanie, uzgadnianie stanowisk – wg programu Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą- B. Elwich, A. Łagodzka, B. Pytkowska – Kapulkin; DKW-4014-28/99, do którego odsyłam zainteresowanych po bardziej szczegółowe instrukcje).
Zadanie domowe: Przeprowadź krótki wywiad z kimś, kto wydaje ci się zupełnie inny niż ty. Zapisz swoje spostrzeżenia. Zanim przystąpisz do rozmowy, zastanów się, o co chciałbyś „Innego” zapytać.
Kolejną lekcję przeznaczamy na prezentację wywiadów. Zastanawiamy się też wspólnie z uczniami, czy nasza ocena osoby po rozmowie jest taka sama, jak przed wywiadem (oczywiście, o ile uczniowie zostali przygotowani do prowadzenia wywiadów).

No comments: