„Naucz się czytać twarze wokół siebie, otwórz się na pozytywne nastroje wszystkich, których spotykasz, nie daj im odejść od siebie”(Bertrand Rusell)
Cele: celem zajęć jest konieczność przyjrzenia się niektórym zjawiskom społecznym. Temat, jako swego rodzaju przesłanie zostanie podany na końcu lekcji, ponadto: kształtowanie umiejętności opisywania ludzi, formułowania opinii i uzasadniania jej, porządkowania informacji według określonych kryteriów, pracy w grupie.
Środki dydaktyczne:
- 3 fotografie ludzi bez podpisu,
- 9 arkuszy papieru pakunkowego (jeden duży arkusz można pociąć na 3 części) z wypisanymi pytaniami sterującymi analizą zdjęć ( po 3 arkusze z tym samym pytaniem),
- arkusze papieru pakunkowego pocięte w dość szerokie pasy (1 arkusz na 3 części)
– do analizy pytań,
- kartki samoprzylepne (ok. 3 na osobę),
- guma klejąca lub cenówki.
Tok zajęć:
Wywieszenie w klasie zdjęć. Podwieszenie pytań sterujących analizą zdjęć:
Kim jest osoba przedstawiona na fotografii?
Jaka jest przedstawiona osoba?
Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
Rozdanie uczniom luźnych kartek, na których będą wpisywać odpowiedzi na poszczególne pytania- jedno określenie na jednej kartce. Kartki przyklejane są pod fotografiami i pod odpowiednimi pytaniami na przygotowanych arkuszach papieru
Gdy uczniowie skończą pracę – dzielimy zespół na 9 grup. Każda zajmuje się opracowaniem 1 pytania do fotografii według podanych kryteriów:
Kryteria:
- tab. 1 – określenia i cechy pozytywne, negatywne, neutralne,
- tab. 2 – jaka jest? - określenia pozytywne, negatywne, neutralne,
- tab. 3 – na podstawie tego co widać, na podstawie tego, co się myśli.
Uczniowie analizują zebrany materiał; podają orientacyjne liczby określeń pozytywnych, neutralnych, negatywnych. Następnie zestawiają arkusze papieru z opracowanymi informacjami według pytań.
Na podstawie zdobytych informacji uczniowie odpowiadają na pytania:
- Jak postrzegamy ludzi, o których nic nie wiemy? Czym kierujemy się w naszym postrzeganiu ludzi?
Próba odpowiedzi na pytanie: co jest powodem różnego postrzegania ludzi?
– DYSKUSJA.
(Scenariusz zajęć opracowany we współpracy z Elżbietą Stelmach – zapis scenariusza, jego układ - czyli to, co najtrudniejsze - Eli)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment