Friday, May 19, 2006

Temat 5

...Przecież i ja ziemi tyle mam/ ile stopa ma pokrywa/ dopokąd idę...
(C. K. Norwid „Pielgrzym”)
projekty Krzysztofa Wodiczki

Cele: kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób, prezentacji własnego punktu widzenia, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
Problem, którym zajmujemy się podczas lekcji jest problemem wszystkich społeczeństw. Dlatego też i sztuka nie pozostaje obojętna wobec stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji.
Prosimy, by na zajęciach z informatyki uczniowie znaleźli informacje o Krzysztofie Wodiczko (nie tylko w polskich zasobach internetowych), opracowali i wydrukowali informację.
http://web.media.mit.edu/~jrs/krz/alien.html ; http://www.artnet.com/magazine_pre2000/reviews/mahoney/mahoney5.asp; http://www.designboom.com/eng/archi/wodiczko.html; http://wwww.magazynsztuki.pl/stare_zasoby/archiwum/archiwum/teksty_internet_arch_all/archiwum_teksty_online_14.htm
Podsumowaniem tej części zajęć powinna być lekcja języka polskiego, podczas której uczniowie zostaną poproszeni o zajęcie stanowiska wobec następującej sprawy:
Czy projekty Wodiczki przeciwdziałają stereotypom, uprzedzeniom, dyskryminacji, czy też je wyostrzają i pozwalają na ich istnienie?
Prosimy o:
-uczniowie, którzy uważają, że projekty Wodiczki przeciwdziałają negatywnym zjawiskom społecznym stają z prawej strony,
-uczniowie, którzy uważają, że w codziennym życiu projekty Wodiczki przyczyniają się do zaistnienia negatywnych zjawisk społecznych, stają z lewej strony.
Wszyscy zapisują uzasadnienie swych stanowisk na kartkach papieru – wieszamy je na ścianie (albo organizujemy debatę). Uczniowie proszeni są o zaznajomienie się ze zdaniem swoich koleżanek i kolegów.
Pozostały czas powinno się przeznaczyć na dyskusję – w kręgu, by wszyscy uczestnicy mogli się widzieć – z zachowaniem wszystkich reguł.
(Tu projekt happeningu –wykorzystanie projektów Wodiczki, do tworzenia innych, inspirowanych twórczością artysty do nawiązania kontaktów z obcymi ludźmi – dobrze wyjść poza szkołę.)

No comments: