Cele: kształcenie umiejętności poprawnego prowadzenia dyskusji, prezentacja i uzasadnianie własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, rozpoznawania stereotypów i uprzedzeń, budowania więzi międzyludzkich.
Środki dydaktyczne:
- lista narodowości (wg pakietu edukacyjnego „Europa na co dzień”; R-III, s.38,39)
Żartobliwy przepis na perfekcyjnego Europejczyka:
- jest dobrym kucharzem jak Brytyjczyk,
- dostępny w miejscu pracy jak Belg,
- elastyczny jak Szwed,
- stroniący od alkoholu jak Irlandczyk,
- gadatliwy jak Fin,
- znany jak gwiazda z Luksemburga,
- skromny jak Hiszpan,
- obdarzony poczuciem humoru jak Niemiec,
- cierpliwy jak Austriak,
- dobrze zorganizowany jak Grek,
- sprawny kierowca jak Francuz,
- uzdolniony technicznie jak Portugalczyk,
- kontrolujący emocje jak Włoch,
- dyskretny jak Duńczyk.
Ankieta.
Tok lekcji:
Rozdanie uczniom listy z nazwami narodowości z poleceniem dopisania znanych im określeń. (wypisane narodowości – Belg, Rom, Szwed, Żyd, Anglik, Rosjanin, Czech, Niemiec, Ukrainiec, Hiszpan, Litwin, Węgier, Łemko)
Opracowanie zebranego materiału. Wspólne uzupełnienie tabeli.

Wywieszenie planszy z przepisem na perfekcyjnego Europejczyka wg pakietu Europa na co dzień (1994)
Przeanalizowanie informacji i dyskusja na temat: Dlaczego w taki sposób określamy ludzi innych narodów?
Próba uzgodnienia pojęć stereotypu i uprzedzenia.
Podanie pojęć.
STEREOTYP
Sąd o rzeczywistości społecznej; dotyczy poznawania rzeczywistości, ma ubogą i mało zróżnicowaną treść, która nie jest oparta na rzetelnych informacjach; wiedza zawarta w stereotypie jest uproszczona, trudno sprawdzalna. Stanowi nieuprawnione uogólnienie, słabo akcentuje i minimalizuje różnice, wyolbrzymia podobieństwa.
UPRZEDZENIE
Zespół sądów o zabarwieniu negatywnym, odnoszących się do jednostek lub grup (narodowych, religijnych, wg płci, wieku, sprawności); powstaje na podstawie wcześniejszych wiedzy, wcześniej powstałych poglądów, tzn. „ZANIM” jednostka ma rzeczywisty kontakt z obiektem „JUŻ WIE”, jaki on jest, czego może się po nim spodziewać.
Odniesienie definicji do wcześniejszych wniosków z dyskusji.
Wypełnienie ankiet przez uczniów.
(Przed kolejną lekcją dobrze jest zastanowić się nad porównaniami – w jakiej mierze ułatwiają, a w jakiej utrudniają widzenie rzeczywistości Korzyści i zgubne skutki opisywania przez porównanie.)
No comments:
Post a Comment